Har du også blandede følelser omkring sommerferien?
Charlotte inviterer til daglige 14 minutters skrivefrirum.
Jeg ved ikke med dig, men jeg har noglegange et lidt ambivalent forhold til sommerferien.
På den ene side glæder jeg mig helt vildt.
Til langsomme morgener. Til is. Til strandture. Til ikke at skulle smøre madpakker i samme tempo som resten af året.
På den anden side kan jeg også mærke en lille knude i maven.
For når man har ADhD - og måske også børn, partner, familie eller gæster omkring sig - så er sommerferie ikke nødvendigvis lig med mindre mental belastning.
Nogle gange er det faktisk det modsatte.
Pludselig er det os, der skal skabe strukturen, så det ikke bare ender med iPad og skærmtid for store og små.
Også selvom vi måske ikke er de mennesker, der naturligt trives bedst med planlægning, koordinering og logistik.
Eller også gør vi det for at skabe orden i kaos og bliver helt rigide omkring det…
Derfor skriver jeg
Det er måske derfor, jeg er blevet så glad for at skrive, fordi det giver mig et sted at lande.
Et sted, hvor jeg kan følge med i, hvad der foregår inde i mig selv.
For når jeg ikke får skrevet i ferier, opdager jeg ofte først mine tanker, når de vælter ud af mig som irritation, dårlig samvittighed eller følelsen af at være overvældet.
Når jeg skriver, får de lov til at komme ud tidligere.
På papiret.
I et tempo, jeg kan følge med i.
Nogle gange kommer der en erkendelse.
Andre gange et minde.
Eller bare et lille suk, som havde brug for plads.
Det troede jeg var egoistisk
Jeg har ærligt talt indimellem tænkt, at det var lidt egoistisk at liste væk med min notesbog.
Når familien er samlet, burde jeg så ikke være sammen med dem?
Men efterhånden har jeg opdaget, at det faktisk er det modsatte.
Min familie elsker, når jeg forsvinder med en kop te og en notesbog.
Fordi jeg kommer tilbage som en gladere mor, kone, datter og søster.
Mere nærværende.
Mindre fyldt op.
Mine børn ser også, at voksne godt må have interesser, behov og små ritualer, der kun er deres egne.
Det synes jeg egentlig er en vigtig ting at give videre.
Et lille sommerritual
Det er blandt andet derfor, jeg har lavet Sommer Skriveudfordringen.
Ikke for at skrive mere eller have ekstra at udføre på en uendelig Burde-liste.
Men for at huske mig selv lidt mere midt i en måned, der ofte kommer til at handle om alle andre.
Fra 1.-31. juli får du hver dag en lille skriveøvelse på tekst og lyd.
Du kan få det hele som tekst og printe ud den 1. juli og gå offline. Eller få samme øvelse på lyd dagligt i en lukket podcast.
31 dage og 31 øvelser.
14 minutter om dagen - de dage, du vælger at skrive.
249 kr + moms.
Det er mindre end to biografbilletter og mere tid med dig selv.
Der er også et frivilligt online kickoff den 1. juli og en frivillig fejring den 31. juli.
Hvis du har lyst til at skrive med, er du hjertelig velkommen.
Kærlig hilsen
Charlotte


